Glasvezelversterkte betonpanelen

Met recente projecten zoals de OV Terminal Arnhem en een metrostation in Londen hebben we onze ervaring en kennis van glasvezelversterkte betonpanelen  uitgebreid. We hebben bij deze projecten in moeten spelen op allerlei ontwerp- en veiligheidsvoorschriften, waarvoor we nieuwe technieken en oplossingen hebben gevonden. We willen u graag meer laten weten over de mogelijkheden van glasvezelversterkte betonpanelen en de eigenschappen van dit materiaal.

3d modelZoals bij elk project wordt alles zo nauwkeurig mogelijk uitgetekend en in een 3D model uitgevoerd. In het 3D model staat iedere bout en beugel voor elk paneel uitgetekend. Op deze manier kan er voor gezorgd worden dat aan alles gedacht wordt en geeft het direct een uitgebreid beeld voor montage.

Omdat het bij deze projecten om zoveel verschillende betonpanelen ging, was het met behulp van het 3D-model makkelijker om het overzicht te bewaren. Ieder paneel is zowel in het model als in echte situatie genummerd en geregistreerd. Op deze manier konden problemen in zowel productie als montage voorkomen worden.

Door de grote verschillen tussen projecten hebben we al een verscheidenheid aan toepassingsmogelijkheden kunnen ontwikkelen voor de glasvezelversterkte betonpanelen.

Buiten en binnen

Het glasvezelversterkt beton is zowel buiten als binnen toepasbaar. Hierbij moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met het klimaat en de omgevingsfactoren van het materiaal. Door toepassing buiten of in een hoog vervuilende omgeving zoals de OV Terminal moet wel rekening gehouden worden met mogelijk onderhoud. Zo zijn de dakpanelen van de OV Terminal versterkt om ze beloopbaar te maken voor onderhoud. Daarnaast is het beton voorzien van een coating tegen graffiti en die de vorming van groene aanslag verminderd.

Elke vorm is mogelijkbetonpaneeel metrostation

Naast rechte panelen zijn er allerlei vormen en bochten in het ontwerp van beide stations te vinden. Veel van de panelen heb één of zelfs twee krommingen. Voorheen moest voor elk uniek paneel een nieuwe mal worden ontwikkeld. Door nieuwe technieken kunnen we bij enkel gekromde panelen mallen vaker gebruiken. Hierdoor besparen we materiaal en kosten. Voor het metrostation is berekend dat er ongeveer 1000 houten mallen minder gebruikt zijn met deze nieuwe techniek. Naast een kostenbesparing is dit ook beter voor het milieu. Voor betonpanelen met een sterke dubbele kromming moet nog wel een mal op maat gemaakt worden.

Extra dimensies

De betonlook is natuurlijk van zichzelf al robuust en modern, maar het is ook mogelijk om hier nog extra dimensies aan toe te voegen. Zo is de belettering van Station Arnhem verzonken aangebracht in het beton en vervolgens voorzien van een witte lak. Dit biedt een scala aan mogelijkheden voor decoraties op de betonpanelen.

Voor een metrostation in London is een soort perforatie in het beton aangebracht om de akoestiek van de panelen te verbeteren. Bovendien zijn de panelen verjongd om ze lichter te maken. Deze bewerking is niet alleen functioneel maar brengt ook variatie in de strakke uitstraling van de panelen.

Recent hebben we twee grote projecten met glasvezelversterkte betonpanelen gedaan. Bij deze projecten kwamen onze engineers voor complexe ontwerpen te staan. In beide projecten was sprake van grote aantallen gekromde betonpanelen met uiteenlopende voorschriften, zowel op ontwerpgebied als voor veiligheid.

OV Terminal Arnhem

Aan het gehele stationsgebied heeft Sorba Projects meegewerkt, maar de grootste uitdaging lag in het golvende dak dat uit betonnen panelen bestaat. Doordat er 1450 verschillend gekromde panelen geproduceerd moesten worden heeft Sorba Projects samen met mbX gezocht naar een efficiënte productiemethode. Door een nieuw ontwikkelde slimme maltechniek konden deze panelen gegoten worden zonder voor elk paneel afzonderlijk een mal te ontwikkelen. Hierdoor kon er veel materiaal en tijd bespaard worden.

Om het onderhoud van de panelen te minimaliseren zijn deze voorzien van een coating waardoor vuil zich minder goed hecht aan de panelen. Met het oog op onderhoud moesten de panelen ook beloopbaar zijn. Dit is door de mix van het beton met glasvezel gerealiseerd.

Metro station London

Met meer dan 5000 m² aan enkel gekromde panelen kwam de nieuwe productietechniek perfect van pas. Bijna de gehele wand- en plafondbeplating is op deze wijze geproduceerd. Alleen voor de sterk dubbel gekromde panelen was een unieke mal vereist. Naast deze immense hoeveelheid beplating zaten er ook nog extra veel veiligheids- en onderhoudseisen aan dit project. De veiligheidseisen voor het metrostation zijn zo hoog, omdat het om een publieke ruimte gaat waar duizenden reizigers per dag verwacht worden. Om deze reden moesten de constructie en de betonnen panelen allerhande tests doorstaan. Waaronder een explosietest, brandtest, akoestische test en body impact test.

Vanwege de vele reizigers die het metrostation dagelijks moet gaan ontvangen zal het onderhoud in een zo kort mogelijke tijd uitgevoerd moeten worden. Om dit te kunnen bevorderen zijn er een aantal handigheden verwerkt in de constructie.

  • Lichtere panelen op moeilijk bereikbare plekken
  • Scharnierende panelen voor eenvoudige inspectie

We zijn zelf erg trots op het werk dat we hebben kunnen laten zien met deze projecten. Gelukkig wordt dit door anderen ook zo gezien, want onze projecten met glasvezelversterkte betonpanelen hebben al een aantal prijzen en nominaties in de wacht gesleept. Het dak van de OV Terminal Arnhem kreeg de titel Nico Hendriks “Dak van het jaar 2015”. Mede vanwege het technisch complexe ontwerp en de goede samenwerking tussen de verschillende bedrijven die hieraan gebouwd hebben. Hiernaast ontving het gebouw in 2016 de European Concrete Award.

Voor ons werk op het metrostation in London werd Sorba genomineerd voor een Quality Award. Deze nominatie is voor Sorba een blijk van waardering voor de uitgebreide engineering en innovatieve manier van produceren.

Gerelateerde projecten

OV Terminal Arnhem | Betonpanelen | Projecten | Sorba