Rotterdamsebaan Tunnel

Sorba verwerft opdracht bij Rotterdamsebaan in Den Haag

In Den Haag wordt de Rotterdamsebaan aangelegd, een nieuwe verbinding tussen de Haagse Centrumring en de snelwegen A4 en A13. Een deel van de nieuwe weg bestaat uit een tunnel. De wanden van de tunnel en de toeritten aan weerszijden ervan zullen door Sorba Projects van bijna 34.000 m² beplating worden voorzien. Met het verwerven van deze opdracht bij de Rotterdamsebaan kan Sorba een groot infrastructuurproject toevoegen aan het uitgebreide portfolio.

Wandbeplating

De Rotterdamsebaan wordt gerealiseerd door de Combinatie Rotterdamsebaan, bestaande uit BAM en VolkerWessels. Zij hebben aan Sorba de levering en montage van de wandbeplating toebedeeld. Er is gekozen voor het aluminium composiet materiaal Alpolic. Een materiaal dat in dit project goed tot zijn recht komt. Sorba heeft deze opdracht gekregen door een combinatie van een uitstekend materiaal, de nauwkeurige detaillering en de juiste prijs en condities.

De wandbeplating zal in de tunnel de kromming van de tunnelbuis volgen. Daarnaast verschilt de radius waaronder de panelen gekromd zijn in de tunnelbuis en de toeritten. Voor het verloop tussen de verschillende radiussen worden getordeerde panelen geplaatst. Dit wil zeggen dat het verloop door een draaiing in de beplating geleidelijk zal worden opgevangen.

Montage

De tunnelboormachine is op 15 januari begonnen met het boren van de eerste tunnelbuis voor de Rotterdamsebaan. Naar verwachting zullen beide tunnelbuizen eind 2018 geboord zijn. Hierna zal Sorba in de zomer van 2019 kunnen starten met de montage van de Alpolic panelen. De oplevering voor de Rotterdamsebaan staat gepland voor juli 2020.

Impressie door Benthem Crouwel Architects