Nieuwe machine voor Metroproject Londen

Voor een metrostation in Londen moeten gevelelementen ontwikkeld worden bestaande uit dichte lamellen. Onze engineers hebben hiervoor gesloten box sections in vinvorm ontworpen. Deze vinnen zijn 2 meter hoog, 19 cm diep, 2 cm dik en worden vervaardigd uit messing van 1 mm dik. Door de diepte en gesloten vorm van de lamel is een standaard kantmethode niet haalbaar.

Als alternatief is productie door middel van buigmachines onderzocht, maar bij navraag in binnen- en buitenland bleek dit echter onmogelijk. Om de box te vormen moet er overlap in het materiaal zitten; dit en de afmetingen van de vinnen maken de productie door middel van kanten of buigen moeilijk zo niet onmogelijk met standaard machines. Er moest daarom worden gezocht naar een nieuwe methode om deze lamellen te vervaardigen. In samenwerking met een lokale specialist in machinebouw hebben we voor dit project een buigbank ontwikkeld, welke ook voor andere projecten kan worden ingezet. De nieuwe buigbank kan lamellen produceren met een lengte tot bijna 4 meter.

Het buigen

De vinnen worden vervaardigd uit messing plaatmateriaal. De vlakke messingplaat met gekante zijden wordt in de machine gelegd. De machine buigt het paneel door deze tussen een mal te drukken. Door de spanning die ontstaat bij het buigen overlappen de gekante zijden elkaar. Deze overlap wordt vervolgens aan elkaar genageld om een gesloten box te creëren.

Afgelopen week is de productie van deze gesloten box sections begonnen. Uiteindelijk zullen er in totaal bijna 1000 vinnen geproduceerd worden in 5 verschillende uitvoeringen. Na productie worden de messing vinnen gepatineerd in Londen. Hier wordt het verouderingsproces van messing handmatig versneld en krijgt het messing de gewenste kleur. Vervolgens wordt er een aluminium extrusie in de vin geplaatst waarmee deze aan de constructie gemonteerd kan worden.